Efekt Amazona w Twojej działalności

Efekt Amazona w Twojej działalności

Podczas targów elektroniki CES w Las Vegas firma Continental zaprezentowała swój autonomiczny pojazd Cube wykorzystujący roboty-psy do przenoszenia paczek z samochodu do drzwi klienta (źródło: EuropeAutonews).  Cztery nogi sprawdzają się lepiej od kół podczas pokonywania chodników i przeszkód. Do czego zmierza nasz świat? Na czym polega efekt Amazona w branży transportu? Jak może wyglądać przyszłość?

Efekt Amazona

Dzięki firmie Amazon oczekiwania klientów (zarówno indywidualnych, jak i firmowych) wzrosły.  Wymagają oni praktycznie natychmiastowej realizacji zamówień oraz dostaw w ciągu maksymalnie dwóch dni. Wymusza to zmiany w sferach transportu, logistyki, a także całego łańcucha dostaw. Ta nieustannie zmieniająca się sytuacja stanowi równocześnie wyzwanie i okazję dla tych właścicieli flot naczep, którzy są gotowi stawić jej czoła (źródło: Forbes).

Oddziaływanie zjawiska

Pośród licznych interpretacji potencjalnego wpływu efektu Amazona na transport samochodowy i logistykę warto wymienić wizję należącego do sieci PwC przedsiębiorstwa Strategy& ujętą w globalnym badaniu dotyczącym transportu samochodowego z 2018 r. Jak prognozują autorzy badania, „do 2030 r. transport samochodowy i logistyka staną się ekosystemem autonomicznych pojazdów zarządzanych przez zdigitalizowany łańcuch dostaw i łączącym pozbawione szoferki samochody ciężarowe z centrami dostaw obsługiwanymi przez roboty”.

W swojej niezwykle zdigitalizowanej i zautomatyzowanej wizji przyszłości Strategy& wysuwa trzy wnioski:

  • koszty logistyki w branży transportu samochodowego spadną do 2030 r. o 47%, głównie za sprawą mniejszych nakładów pracy;
  • terminy realizacji dostaw będą krótsze o 40%;
  • począwszy od 2030 r., autonomiczne samochody ciężarowe będą w trasie przez 78% czasu w porównaniu z aktualną średnią europejską wynoszącą 29%.

Strategy& przewiduje również, że większa digitalizacja łańcucha dostaw doprowadzi do zredukowania wydatków administracyjnych, wyeliminowania czasochłonnych procesów magazynowych oraz zmniejszenia kosztów ubezpieczeń, co przełoży się na wzrost oszczędności nawet do 41% do roku 2030 w porównaniu z aktualną sytuacją w łańcuchach dostaw.

Przyszłe trendy

Innowacje w transporcie i łańcuchu dostaw nie kończą się na pojazdach elektrycznych i autonomicznych, wykorzystaniu sztucznej inteligencji oraz analityki predykcyjnej do podnoszenia bezpieczeństwa i retencji kierowców czy też ulepszaniu usług pośrednictwa frachtowego w celu zmaksymalizowania pełnego załadunku naczep albo wykorzystaniu robotów-psów do przenoszenia paczek na ostatnich 100 metrach trasy. Opracowywanych jest wiele innych ciekawych koncepcji. Wśród trendów wymienić można:

  • Wyeliminowanie dokumentacji papierowej na rzecz informacji w czasie rzeczywistym– postępująca cyfrowa automatyzacja i robotyzacja procesów w obrębie łańcucha dostaw pozwala flotom na redukowanie kosztów, szybsze reagowanie na nowe okazje biznesowe oraz precyzyjne i sprawne informowanie klientów o ich dostawach. Jak zauważa Abhinav Singh, dyrektor w firmie Intelenet Global Services, zbyt wiele flot naczep i innych przedstawicieli branży logistyki polega na ręcznych procesach, które często bazują na dokumentacji papierowej. Obecnie precyzyjne i przekazywane na bieżąco informacje mogą zwiększać satysfakcję klienta oraz korzyści handlowe, dlatego firmy logistyczne, w tym właściciele flot naczep, muszą upraszczać i automatyzować swoje procesy oraz podnosić wydajność modeli działania, by móc konkurować w erze Amazona (źródło: TTNews).
  • Przewóz podziemny–w artykule TTNews zatytułowanym „Nowe oblicze transportu samochodowego” („Reimagining Trucking”) grupa komentatorów wyraziła swoje przekonanie, iż podziemne tunele — takie jak te kopane przez Boring Company na potrzeby transportu osób między miastami — mogą zostać przystosowane do frachtu i przejmować ruch samochodów ciężarowych, kontenerów oraz towar z sieci dróg.
  • Wspólne kadry kierowców– Brittain Ladd, konsultant ds. łańcuchów dostaw, proponuje zorganizowanie konsorcjum właścicieli flot samochodów ciężarowych korzystających ze wspólnej kadry kierowców na potrzeby transportu ładunków między dwoma ustalonymi punktami. Kierowcy pracowaliby według stawki godzinowej zamiast kilometrowej. Jak twierdzi Brittain Ladd, w 2017 r. taki system umożliwiłby zrealizowanie wszystkich przewozów ładunków z wykorzystaniem dwóch trzecich samochodów ciężarowych (źródło: TTNews).
  • Nowe spojrzenie na realizację zamówień– Amazon jest jednym z pionierów w dziedzinie metod realizacji zamówień. Firma zleca swoje dostawy zewnętrznym przewoźnikom w modelu crowdsourcingu, dostarczając paczki do bagażników samochodów, automatów Amazon, prywatnych mieszkań oraz eksperymentując z punktami dostawy za pomocą dronów. Przedsiębiorstwo opracowuje też franczyzowy model dostaw Amazon, do którego mogą się zgłaszać inne firmy. Jeśli Twoja firma działa na dużą skalę, zastanów się nad powieleniem modelu Amazona i rozważ opcję „intermodalną”.  Przykładowo Amazon powiększył swoją flotę naczep, stworzył markę Amazon Air posiadającą 40 samolotów i postawił pierwsze kroki we frachcie morskim (źródło: „The Rise of Amazon Logistics” – TTNews).

Wynajem naczep TIP a efekt Amazona

Usługa wynajmu TIP zapewnia elastyczny dostęp do naczep zarówno na potrzeby pojedynczej dostawy, jak i w przypadku podpisania nowej, długoterminowej umowy z klientem. Elastyczność naszych umów wynajmu pozwala na korzystanie z najlepszych naczep i najnowszych technologii bez potrzeby ponoszenia wydatków na zakup oraz kosztów posiadania.

Klienci korzystający z usług TIP Trailer Services zyskują dostęp do preferencyjnych warunków wynajmu, dzięki czemu mogą zwiększać lub zmniejszać swoje floty w zależności od popytu. Najemcy naczep TIP mogą też korzystać z usług przeglądów technicznych i napraw TIP oferowanych za pośrednictwem rozległej europejskiej sieci warsztatów i pojazdów do serwisowania mobilnego. Jeśli chcesz się dowiedzieć, w jaki sposób TIP może pomóc Twojej flocie w wykorzystaniu efektu Amazona poprzez wynajem naczep TIP, skontaktuj się z nami pod tym adresem.

0 komentarzy:

Pozostaw odpowiedź

Chcesz dołączyć do dyskusji?
Zachęcamy do udziału!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *