1 lutego 2020 roku Wielka Brytania oficjalnie opuściła Unię Europejską. Do końca lutego 2020 roku będzie trwał okres przejściowy, w którym Unia Europejska i Wielka Brytania opracują dodatkowe ustalenia. Na chwilę obecną, dopóki z dniem 1 stycznia 2021 roku – według przewidywań – nie zostaną wprowadzone nowe zasady, nie ulegną zmianie warunki dostaw dla flot ciężarowych pomiędzy Unią Europejską a Wielką Brytanią. W okresie przejściowym będą miały zastosowanie istniejące warunki transportu międzynarodowego.
Co przed nami?
Dla większości z nas w tej branży brak jest wystarczających, konkretnych wskazówek, czego mamy się spodziewać i jak przygotować się do wszelkich możliwych rezultatów negocjacji dotyczących wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. W tym artykule przyjrzymy się ramom czasowym negocjacji BREXIT, rezultatom, jakich oczekuje Wielka Brytania, Unia Europejska i niektóre związki branżowe oraz ewentualnym konsekwencjom i źródłom informacji.
Ramy czasowe dyskusji dotyczących Brexitu
Dyskusje dotyczące opuszczenia Unii Europejskiej przez Wielką Brytanię odbędą się w marcu i kwietniu, po czym nastąpi druga runda, która będzie trwała od sierpnia do października, z zawarciem pierwszych ustaleń i ich potencjalnym zatwierdzeniem w okresie od października do grudnia. Posiedzenie Rady Europejskiej odbędzie się w marcu, czerwcu i październiku w celu omówienia najnowszych stanowisk Unii Europejskiej w kwestii negocjacji. W okresie od czerwca do lipca Wielka Brytania i Unia Europejska mogą wnioskować i uzgadniać przedłużenie okresu przejściowego. Na styczeń 2021 roku zaplanowano czas rozstrzygnięcia ewentualnych zaległych kwestii. (źródło: TNL.NL)
Lista życzeń Unii Europejskiej
Unia Europejska przedstawiła swoje główne zasady stanowiące podstawy negocjacji z Wielką Brytanią w zakresie transportu drogowego w ramach BREXITu. Unia Europejska żąda „Porównywalnego dostępu rynkowego dla operatorów drogowego transportu pasażerskiego i towarowego” popartego odpowiednimi uwarunkowaniami zapewniającymi wszystkim jednakowe szanse. Te uwarunkowania obejmują zastosowanie podobnych przepisów dla operatorów transportu i kierowców oraz podobnej technologii, takiej jak tachografy. Unia Europejska zajmuje zdecydowane stanowisko w sprawie kabotażu, utrzymując, że przewoźnicy z Wielkiej Brytanii nie powinni podlegać prawom kabotażu w Unii Europejskiej na takich samych zasadach jak dotychczas. Ogólnie rzecz biorąc, Unia Europejska twierdzi, że operatorzy z Wielkiej Brytanii nie powinni mieć identycznych praw dostępu, jakimi cieszą się operatorzy krajów członkowskich. (źródło: Komisja Europejska)
Jeśli Unia Europejska i Wielka Brytania nie dojdą do przyszłego porozumienia, mogą się odwołać do wielostronnego systemu kontyngentowego Europejskiej Konferencji Ministrów Transportu (ECMT), zatwierdzonego w 2018 roku (źródło: Komisja Europejska)
Stanowisko Wielkiej Brytanii
Rząd Wielkiej Brytanii przedstawił swój punkt wyjścia do negocjacji 3 lutego 2020 roku w oświadczeniu zatytułowanym „Przyszłe stosunki Wielkiej Brytanii z Unią Europejską”.
W kwestii transportu drogowego oświadczenie podaje: „Powinny istnieć wzajemne zobowiązania umożliwiające operatorom transportu drogowego z Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii świadczenie usług na ich terytoriach, z powiązanymi uprawnieniami, wspieranymi odpowiednimi umowami i porozumieniami międzynarodowymi oraz zapewniające niezbędną kooperację w zakresie monitoringu i egzekwowania”.
Oświadczenie mówi również o ustanowieniu ceł i kontroli granicznych pomiędzy Wielką Brytanią a Unią Europejską.
Spostrzeżenia stowarzyszeń branżowych
Ewentualne konsekwencje
Źródła informacji
Należą do nich:
Wynajem naczep TIP w świecie Brexitu
TIP Trailer Services jest wiodącym dostawcą usług leasingu, wynajmu, konserwacji oraz naprawy naczep i samochodów ciężarowych dla firm transportowych i logistycznych na terenie Wielkiej Brytanii i Europy. Jesteśmy odpowiednio wyposażeni, aby zaspokoić wszelkie potrzeby w zakresie wymagań związanych z naczepami w świecie Brexitu.
Prowadzimy działalność w Wielkiej Brytanii i 15 państwach Europy – w tym w krajach skandynawskich, krajach Beneluksu, Europie Środkowej, basenie Morza Śródziemnego, Irlandii – a także na terenie Kanady. Składająca się z ponad 100 000 pojazdów flota naczep TIP mieści się w 78 lokalizacjach. Świadczymy również usługi serwisowania naczep i pojazdów ciężarowych oraz pomocy drogowej.
Aby uzyskać więcej informacji na temat korzystania z usług wynajmu naczep oraz serwisowania pojazdów ciężarowych w świecie Brexitu, prosimy o skontaktowanie się z lokalnym menadżerem firmy TIP.
2020/03/02
Po prostu wypełnij poniższe pole, aby w przyszłości otrzymywać ważne aktualizacje i informacje od TIP