Pooling naczep, co to tak naprawdę oznacza?
Pooling naczep już od jakiegoś czasu stanowi element procesu logistycznego. Jest to koncepcja tak niepozorna, że nie doczekała się jeszcze nawet definicji na Wikipedii. Wchodzące na rynek startupy technologiczne mogą jednak wkrótce zmienić jej obraz.
Pojawi się więcej możliwości biznesowych dla właścicieli flot naczep chcących wynająć lub kupić nowe naczepy, aby zapewnić sobie elastyczność wymaganą w sytuacji, gdy coraz to więcej spedytorów wdraża model poolingu.
Definicja poolingu naczep
Firmy transportowe używają w poolingu systemu podmiany naczep. Polega on na pozostawieniu pustej naczepy do ponownego załadunku u spedytora, podczas gdy kierowca odjeżdża z inną, załadowaną wcześniej naczepą. Dotychczas stosowano ten system w dużych flotach dysponujących dodatkowymi naczepami, które można zostawić u spedytora w celu wyładunku i załadunku. Stosujące przełomowe technologie startupy powoli jednak otwierają ten rynek na mniejszych przewoźników (źródło: JOC).
Zalety
Pooling naczep ma wiele zalet:
Wyzwania
Pooling naczep stawia też przed nami pewne wyzwania.
Przełom w poolingu naczep
Z amerykańskiego rynku transportu drogowego przybywają do nas innowacyjne i przełomowe rozwiązania. Firmy zajmujące się przełomowymi technologiami, np. Convoy i Uber, zaczynały jako cyfrowi operatorzy transportu łączący ze sobą spedytorów i floty naczep za pomocą internetu. Obecnie szukają okazji, by fizycznie uczestniczyć w procesie logistycznym, wynajmując naczepy zarówno spedytorom, którzy ładują je i przekazują przewoźnikom, jak i samym przewoźnikom, którzy dzięki temu szybko zyskują większą elastyczność i zdolność przewozową. Nowojorski startup Transfix wykorzystuje inny wariant poolingu naczep (źródło: WSJ).
3 nowi gracze na rynku poolingu naczep
Pod koniec 2018 r. przedsiębiorstwo Uber Freight wypuściło na rynek nową usługę o nazwie Powerloop. Polega ona na wynajmie naczep flotom w modelu poolingowym dostępnym dla wszystkich przewoźników. Początkowo była ona dostępna tylko w Teksasie. Obecnie korzysta z niej między innymi firma Anheuser-Busch (źródło: SupplyChainDive).
Pośrednictwo spedycyjne Convoy, inwestorem którego jest między innymi Google, wypuściło na rynek program wstępnego załadunku. Pozwala on właścicielom-operatorom i małym flotom na korzystanie z systemu podmiany naczep. Spółka Convoy wynajmuje od niezależnych firm naczepy, które może pozostawiać w magazynach spedytorów, by tam załadowane czekały na przedstawiciela dowolnej floty używającego aplikacji Convoy. W aplikacji dostępna jest też opcja „sam ciągnik” (źródło: Overdriveonline).
Nowojorski cyfrowy startup transportowy, Transfix, rozwija inny model biznesowy. Odpowiada on na zapotrzebowanie dużych spedytorów na zdolność przewozową. Transfix zapewnia ją, zrzeszając małe i średnie floty, które posiadają własne naczepy, ale nie są w stanie samodzielnie objąć całego wymaganego obszaru (źródło: WSJ).
Już niedługo te firmy lub ich europejskie odpowiedniki zaczną świadczyć podobne usługi na naszym kontynencie. Tymczasem europejscy i kanadyjscy zarządcy flot mogą zastosować nową taktykę rozwoju biznesu, dowiadując się, czy duże firmy spedycyjne byłyby zainteresowane wspólnym poolingiem naczep.
Elastyczna oferta wynajmu naczep TIP
Jesteśmy wiodącą w Europie spółką zajmująca się wynajmem i leasingiem naczep. Posiadamy flotę około 70 000 przyczep w Europie i 33 000 w Kanadzie. Z naszą pomocą zarządcy mogą korzystać z poolingu naczep, by łatwo i niskim nakładem kosztów dodawać i usuwać naczepy ze swoich flot, dostosowując się do zmiennej sytuacji na rynku.
Nasza oferta krótkoterminowego wynajmu naczep daje klientom pełną elastyczność przez początkowy okres do 12 miesięcy, a jej dodatkowym atutem jest uwzględnienie usług serwisowania i konserwacji pojazdów ciężarowych.
Żeby dowiedzieć się więcej o tym, jak wynajem krótkoterminowy naczep od firmy TIP może pomóc Ci zwiększyć elastyczność, skontaktuj się z nami.
2019/11/25
Po prostu wypełnij poniższe pole, aby w przyszłości otrzymywać ważne aktualizacje i informacje od TIP