Firmy z naszej branży dotychczas nie czuły się komfortowo z udostępnianiem danych handlowych na zewnątrz. Obawy dotyczą prywatności, bezpieczeństwa oraz ryzyka wycieku danych do konkurencji. Jednak by zwiększać rentowność i wydajność oraz zredukować emisję CO2 z działalności logistycznej, musimy przekazywać nasze dane podmiotom w obrębie łańcucha dostaw, innym niż nasi bezpośredni klienci. Czy taka perspektywa jest przerażająca, czy rentowna?
Jakie korzyści wynikają z udostępniania danych logistycznych?
Firma ABN AMRO przeprowadziła w Holandii ankietę wśród dostawców usług logistycznych oraz przewoźników z uwzględnieniem producentów i sprzedawców detalicznych. Badanie dowiodło, że udostępnianie danych może przynosić branży logistycznej duże korzyści. W ramach badania oszacowano, że udostępnianie danych przez holenderskie firmy logistyczne może podnieść o 10% wskaźnik zapełnienia przestrzeni ładunkowych. Większy wskaźnik zapełnienia może z kolei skutkować zmniejszeniem o 10% liczby pokonanych kilometrów, liczby użytych samochodów ciężarowych, wygenerowanych kosztów oraz wytworzonego dwutlenku węgla (źródło: ABN AMRO).
Różnorodność, która rośnie w siłę
Łańcuch dostaw staje się coraz bardziej skomplikowany w miarę obejmowania swoim zasięgiem kolejnych zakątków planety. Ekspres do kawy, który powstał w Chinach i został dostarczony do klienta w Hiszpanii, najprawdopodobniej przebył szereg etapów logistycznej podróży w rozmaitych środkach transportu: drogą lądową, kolejową, morską lub powietrzną, a także był wielokrotnie poddawany odprawom celnym, magazynowany i przechowywany.
Rośnie liczba klientów, którzy kupują przez internet i oczekują szybkiej dostawy. Branża logistyczna boryka się również z problemami o szerszej skali, w tym z brakiem wykwalifikowanych pracowników, a także z wyzwaniami politycznymi i społecznymi, takimi jak budowanie bardziej zrównoważonej branży.
Problemy związane z danymi
Proces logistyczny generuje olbrzymie ilości złożonych danych, których pełny potencjał nie jest wykorzystywany. Przykładowo, jak sugerują badania, ponad 140 mld dolarów amerykańskich jest zamrożonych w łańcuchu dostaw z powodu konfliktów i pozwów, które często są rezultatem uciążliwej biurokracji oraz nadmiaru dokumentów – nierzadko w formie papierowej – a także braku przejrzystości informacji (źródło: Hublock).
Często dochodzi do utraty wartości, na przykład z powodu przestojów w przewozie, zagubienia lub przeterminowania towaru, sporów o faktury czy niekompletnej dokumentacji celnej. Brak dostępu do danych na temat niektórych ogniw łańcucha dostaw odbija się na jego pozostałych ogniwach. Skutkuje to m.in. spowolnieniem dostaw, zmniejszeniem rentowności, pogorszeniem reputacji wśród klientów i partnerów, a także zwiększeniem emisji CO2.
Działania na rzecz środowiska
W ramach swojej ankiety firma ABN AMRO oszacowała, że ograniczenie emisji CO2 w Holandii za sprawą udostępniania danych mogłoby sięgnąć imponujących 500 000 ton dwutlenku węgla rocznie. Dane te zostały oparte na wielkości rocznej emisji CO2 z samochodów ciężarowych w Holandii wynoszącej 5 milionów ton.
Niechęć do udostępniania danych
Widoczność danych w obrębie całego łańcucha dostaw znacząco poprawiłaby wydajność logistyki. Jednak branża logistyczna otwiera się na udostępnianie danych w powolnym tempie z dwóch głównych powodów:
Czynniki przyspieszające wdrażanie
Na szczęście istnieje szereg czynników, które mogą przyspieszyć wdrażanie udostępniania danych w branży logistycznej.
Kolejną międzynarodową inicjatywą jest iSHARE – program udostępniania danych w branży logistycznej opracowany przez ponad 20 holenderskich organizacji z sektorów logistyki i transportu, nad którym pieczę trzyma rząd Holandii. Program ten został uwzględniony w planie działania międzynarodowego stowarzyszenia ds. przestrzeni danych (International Data Spaces Association) w marcu 2019 r., a obecnie jest bliski międzynarodowego wdrożenia (źródło: iShare).
Gotowość branży
Branża jest otwarta na udostępnianie danych: swoją gotowość w tym zakresie wyraziło 97% osób, które wzięły udział w ankiecie ABN AMRO. Jak wynika z badania, 87% dostawców usług logistycznych jest przekonanych, że udostępnianie danych doprowadzi do podniesienia wydajności łańcucha logistycznego, obniżenia kosztów (67%), lepszego wykorzystania przestrzeni ładunkowych (54%) oraz redukcji emisji CO2 (61%) (źródło: ABN AMRO).
Plan działania
ABN AMRO ma trzy rekomendacje dla dostawców usług logistycznych, którzy chcą skorzystać na udostępnianiu danych. Firmy logistyczne powinny:
Stosunek TIP do udostępniania danych logistycznych
Jako wiodący europejski dostawca usług wynajmu oraz wypożyczania naczep dysponujący ok. 70 000 jednostek w swojej flocie chcemy udostępniać naszym klientom dane, by zapewniać im łatwy i opłacalny dostęp do korzyści wynikających z obiegu danych logistycznych. Dane gromadzone w obrębie łańcucha dostaw mogą pomóc klientom w dostosowywaniu wielkości floty naczep do zmieniających się perspektyw handlowych.
Jeśli chcesz się dowiedzieć, jak firma TIP może pomóc Ci w wynajmie i wypożyczaniu naczep na potrzeby nowych okazji biznesowych w obrębie łańcucha dostaw, skontaktuj się z nami.
2019/06/28
Po prostu wypełnij poniższe pole, aby w przyszłości otrzymywać ważne aktualizacje i informacje od TIP