Zmiany nową normą w transporcie

Zmiany nową normą w transporcie

Zmiany kształtują oblicze branży transportu. Ich przyczyną są liczne czynniki, począwszy od zmian klimatycznych, a skończywszy na „gospodarce współdzielenia”. W jaki sposób właściciele flot mogą pozostać na czele stawki i wykorzystać zaburzenia w branży do zwiększenia swoich korzyści biznesowych? Doskonałą propozycją jest wynajem naczep – usługa odznaczająca się elastycznością.

Kluczowe czynniki powodujące zmiany

Jakie zjawiska prowokują zaburzenia w branży transportu?

  • Zmiany klimatyczne–rządy i obywatele coraz poważniej traktują zagadnienie zagęszczania ruchu na drogach i związanego z tym zanieczyszczania środowiska. Problem ten skłonił organizacje międzyrządowe takie jak UE do podejmowania inicjatyw mających na celu redukowanie emisji CO2 z samochodów ciężarowych oraz poszukiwanie napędów alternatywnych dla silników wysokoprężnych.
  • Urbanizacja– ludzie coraz częściej przenoszą się do miast, potęgując problem zanieczyszczeń i zagęszczania ruchu drogowego. W związku z tym niektóre miasta, np. Madryt, wprowadziły surowe regulacje w kwestii zanieczyszczeń uwalnianych z pojazdów na obszarze swoich centrów, premiując dostęp do pojazdów elektrycznych i innych pojazdów niskoemisyjnych oraz zniechęcając do korzystania z pojazdów na benzynę i olej napędowy. Według dziennika El País wprowadzone niedawno w Madrycie regulacje dotyczące emisji spalin spowodowały w niektórych częściach miasta zmniejszenie zagęszczenia ruchu drogowego o prawie 32%. Podobne inicjatywy planują już Ateny, Londyn i Paryż (źródło: The Verge). Wszystkie te działania wpływają na ostatnie odcinki dostaw.
  • Gospodarka współdzielenia – ten model gospodarki jest „organizowany poprzez platformę technologiczną ułatwiającą wymianę towaru, aktywów i usług między ludźmi w obrębie zróżnicowanego i dynamicznego zbioru sektorów” (źródło: Freightwaves). Najważniejsze przykłady modeli współdzielenia to serwis AirBnB umożliwiający wynajem mieszkań, a także firmy Lyft czy Uber, dzięki którym prywatny samochód można zamienić w taksówkę. Model ten stanie się również kluczowym elementem branży transportu drogowego.
  • Efekt Amazona– zgodnie z raportem PwC między 2012 a 2017 r. składana roczna stopa rozwoju handlu internetowego w Europie wyniosła około 10%, co przełożyło się na wzrost ze 156 mld EUR w 2012 r. do 253 mld EUR w 2017 r. Koniunktura w sektorze handlu internetowego oraz zmiany powodowane przez sklepy internetowe takie jak Amazon, które oferują swoim klientom dostawy następnego dnia, zwiększyły obciążenie łańcucha dostaw. Zmusiło to firmy logistyczne i transportowe do wprowadzenia innowacji.

Branża transportu reaguje na zmiany!

W obliczu zmian branża transportu zareagowała na różne sposoby, w tym poprzez:

  • Technologie mechaniczne– producenci samochodów ciężarowych prześcigają się w rozwiązaniach mających pomóc branży transportu w spełnieniu przyszłych wymogów dotyczących emisji spalin. W tym celu opracowują nowe technologie napędów ułatwiające właścicielom flot zastępowanie silników wysokoprężnych rozwiązaniami bardziej ekologicznymi.  Na przykład start-up Nikola Motors, a także firmy Hyundai i Toyota planują w najbliższej przyszłości wprowadzić na rynek napędzane wodorem elektryczne półciężarówki. Z kolei już dziś dostępne są elektryczne samochody dostawcze ułatwiające flotom realizację ostatnich etapów dostaw w zatłoczonych obszarach miejskich.
  • Technologie cyfrowe–dzięki postępowi technologicznemu w dziedzinie uczenia maszynowego, sztucznej inteligencji, „internetu rzeczy” oraz telematyki dostawcze pojazdy drogowe są w coraz większym stopniu wspomagane technologiami cyfrowymi i dostępem do danych. Technologie te mają na celu ułatwianie właścicielom flot, kierowcom, a nawet samym pojazdom podejmowania trafniejszych decyzji. Kluczową funkcją takich technologii jest gromadzenie użytecznych danych, głównie za pomocą czujników. Jeremy Rifkin, autor książki „The Zero Marginal Cost Society: the Internet of Things, the Collaborative Commons and the Eclipse of Capitalism”, szacuje, że do 2030 r. „ponad 100 bilionów czujników będzie łączyło człowieka ze środowiskiem naturalnym w ramach globalnej rozproszonej sieci” (źródło: Freightwaves).

Nowe możliwości 

Digitalizacja pobudziła sytuację we frachcie drogowym, umożliwiając flotom wdrażanie rozmaitych technologii takich jak adaptacyjny tempomat czy konserwacja prewencyjna. Cyfryzacja z czasem pozwoli na obniżanie kosztów poprzez umożliwienie łączenia samochodów ciężarowych w zintegrowane konwoje z tylko jednym kierowcą przejmującym kontrolę nad pojazdami w sytuacjach awaryjnych, zaś w jeszcze dalszej perspektywie umożliwi stosowanie samochodów całkowicie autonomicznych. W kontekście postępów w branży frachtu drogowego w USA spółka doradcza McKinsey spodziewa się wysoce zautomatyzowanego ruchu pojazdów na obszarach geofencingu do 2020r. i całkowicie zautomatyzowanego ruchu na autostradach do 2025 r. z punktami odbioru i przekazania na początkowych i końcowych odcinkach. Zdaniem firmy zintegrowane konwoje pojawią się na autostradach do 2022 lub 2023 r. (źródło: Freightwaves).

  • Przechodzenie na gospodarkę współdzielenia

Ted Choe, dyrektor ds. strategii i operacji w sieci Deloitte, przewiduje, że „podmioty intensywnie korzystające z usług transportu mogłyby przejść na platformy współdzielenia, by zaspokajać określone formy popytu, potencjalnie oszczędzając pieniądze, minimalizując efekt uzależnienia od dostawcy i utrzymując równy poziom cen” (źródło: Freightwaves). Zarysowuje on sześć obszarów, w których firmy transportowe zyskają na modelu gospodarki współdzielenia.  Są to:

  • regionalni przewoźnicy współpracujący z konkurencją w celu realizacji dostaw poza swoimi normalnymi terytoriami;
  • bardziej powszechne wykorzystanie globalnych giełd transportowych. Przykłady z Europy to: 123Cargo i Cargocore;
  • wykorzystanie multimodalnego przekazywania między przewoźnikami w punktach znajdujących się w połowie trasy dostawy;
  • crowdsourcing aktywów w łańcuchu dostaw. Zalety tego modelu są szczególnie zauważalne w przypadku najbardziej kosztownego etapu dostawy, czyli ostatniego odcinka. Przykładem takiego wzorowanego na marce Uber modelu w Stanach Zjednoczonych jest firma Cargomatic przydzielająca towar kierowcom, którzy w danym czasie dysponują wolną przestrzenią ładunkową i kierują się do danego miejsca;
  • zrewolucjonizowanie przestrzeni magazynowych na wzór marki Uber za sprawą crowdsourcingu;
  • analityka predykcyjna podnosi bezpieczeństwo z użyciem danych udostępnianych na zasadzie crowdsourcingu na przykład w celu pomagania kierowcom w przewidywaniu warunków atmosferycznych i unikaniu określonych tras w złą pogodę.

Stawiaj czoła zmianom w branży dzięki wsparciu TIP – Twojego elastycznego partnera

Dla właściciela floty, który chce wykorzystać okazje związane ze zmianami w branży transportu, kluczowe znaczenie ma elastyczny dostęp do przestrzeni ładunkowych naczep.

TIP Trailer Services oferuje klientom elastyczność w postaci wynajmu naczep.  Naczepy są dostępne we wszystkich wersjach: od standardowej po bardziej specjalistyczne, np. chłodnie.  Dzięki oferowanej elastyczności właściciele flot mogą wypożyczać dodatkowe naczepy w szczytowych okresach nieoczekiwanej koniunktury i zwracać je w okresach wolniejszych bez potrzeby informowania o tym z dużym wyprzedzeniem i nie tracąc pieniędzy na zakup aktywów z góry. Poprzez wynajem właściciele flot zyskują dostęp do najnowszych technologii.

Jeśli chcesz odnosić sukcesy w obliczu zmian w branży, wybierz elastyczny wynajem naczep z TIP. Więcej informacji

0 komentarzy:

Pozostaw odpowiedź

Chcesz dołączyć do dyskusji?
Zachęcamy do udziału!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *